15 January 2012

Muhasabah diri....Karma?

Kita hidup ni singkat je kan?
Selagi hidup, buatlah baik sesama makhluk Allah.
Sebut pasal karma?
Saya lebih suka sebut balasan Allah.
Emm...kita ni hidup if berdengki je dengan orang lain,
Memang hidup takkan senang,
Kalau hidup senang dari wang ringgit pun,
Tetap tak diberi kesenangan hati..
Lagi sengsara, azab!
Ha...baru ni ada lah satu insiden..
Saya dapat tau pun dari orang lain,
Ada sorang minah ni kejenya...
Asyik cari salah orang,
Dan lain perasan diri tu mcm bagus dari orang lain,
Dia buat orang macam2, dia tak fikir perasaan orang,
Buruk2 kan orang..
Well...hidup ni adil kan?
Allah juga sangat2 adil..
Finally dia kena benda yang sama,
Yang biasa dia buat kat orang lain..(saya cerita general saje..not in details ya)
Rasa sedih kan bila kena pada diri kita?rasa nak menangis?
Tak payah lah sbb kita kena fikir apa yg kita dah buat kat orang.
Saya hanya tersenyum mendengar cerita2 begini,
Kerana akhir zaman ni,
Balasan Allah memang tak lama,
Hari ni kita buat jahat pada orang,
Esok lusa orang plak buat jahat kat kita,
Dan ingat..
Bila kita memakai hijab, warak dari orang lain, jaga aurat,
Jangan rasa angkuh yang kita lebih baik, lebih bagus dari orang lain,
Maka kamu haruslah menjaga aurat yg lain sama agar tak berbuat maksiat,
Hati, mata, mulut dan telinga juga jaga supaya tak terjebak...
Jangan fikir orang lain lebih teruk..tak berilmu..
Kerana bagi saya..
Hanya Allah yang layak menentukannya...
Jadi berdiam diri itu lebih baik...

*Hari2 kena bermuhasabah diri supaya tidak timbul sikap2 mazmumah dalam diri....insyaallah..

0 comments:

Post a Comment