31 May 2010

Marah

Orang yang baca entri blog aku mesti fikir aku ni kemaruk ke apa kan? Dalam sehari sampai 2 entri aku tulis.hehehe..sebenarnya dah lama jari jemari aku ni gian nak melontarkan sesuatu dalam fikiran aku untuk dikongsi. Dalam pada tu juga dah berapa blog ntah aku create, tapi semuanya sekerat jalan je. Kali ni memang ide luahan perasaan datang mencurah-curah bagaikan hujan batu kat amerika tu...

Berbalik pada topik entri ni -----> marah..

Kenapa manusia diciptakan untuk mempunyai perasaan marah. Macam mana agaknya nak mengatasi perasaan itu dengan cara yang sebaiknya. Bukan apa, sebab biasanya kalau orang marah mesti nak dikaitkan dengan mengamuk la, hentak meja la, menjerkah orang yang tak berdosa la n bla bla bla...tapi marah ni merupakan sifat biasa bagi manusia macam kita ni kan. Macam aku sendiri, mustahil la kalau tak pernah marah kan. Apa aku buat bila aku marah? tengoklah pada keadaan. Kalau orang buat sesuatu yang menyakitkan aku, selagi boleh tahan marah, biasanya aku diam je (tak bercakap).Kalau orang tu tanya aku jawab sepatah. Tapi kalau orang tu mengumpan aku kepada kemarahan yang amat sangat..biasanya aku jumpa je terus orang tu. Cakap terus terang aku tak puashati dan minta maaf. Kalau orang tu pulak rasa nak marah aku, terpulang la pada orang tu.

Tapi pernah juga aku marah yang aku tak boleh nak control dah. Maklumlah, kadang2 emosi kita bukan stabil sangat dan ada pulak orang buat kita marah..nampaknya memang kena serangan mortar la.Dalam meeting, cakap benda yang sama berulang2 kali. Muak juga. Asyik minta puji. Kerja tak ikhlas. May be kawan2 lain boleh tahan la.Aku time tu mmg sakit telinga dengar dan akhirnya bertubi-tubi serangan mortar aku hinggap di telingan orang tu.Puas. Tapi lepas meeting, aku relax je tegur orang tu pun.Sebabnya, dah lepas kemarahan aku.

P/S : Kawan2 jangan la ikut cara aku ni kalau telinga tak cukup tahan n jiwa tak cukup kental.


Apa pun, tingkatkan prestasi kurangkan kontroversi..peace no war.... :)

0 comments:

Post a Comment