01 June 2010

Apa ada dalam kotak fikiran seorang budak dan seorang dewasa

Ternyata tiba-tiba aku nak tulis tentang apa yang difikirkan oleh seorang budak dalam blog ni. Bagus juga, ini sebagai satu eksperimen dan aku plak secara langsungnya terlibat dalam hal sebegini bila berhadapan dengan anak murid.


Yang membuatkan aku teruja dengan kotak fikiran seorang budak ni ialah bila mana, anak aku yang berumur 4+ secara tiba-tibanya melontarkan kata-kata yang tak terjangkau di fikiran aku. Sampai ke hari ini aku masih terfikir tentang kata-katanya tu. Suatu petang, my son minta kebenaran main basikal di luar. Aku seperti biasala, " tak boleh, mama tak nak ada orang kudis nanti". Bukan apa, kat kawasan aku ni musim panas, kering, berdebu, tambah plak lori tanah lalu lalang(ada projek perumahan baru sebelah rumah aku) so debu tu kalau kena kulit sensitif boleh jadi gatal-gatal. Oleh sebab aku menghalang tanpa memberikan sebab yang kukuh pada anak aku. Makanya dia pun menjawab "kenapalah orang tua tak paham otak budak? Budak je yang paham otak budak-budak". Lepas dengar ayat yang keluar dari mulut dia, fahamlah aku sekarang bahawasanya itulah yang selama ini ada dalam kotak fikiran dia. Yang mana aku rasa, dia tunggu masa je nak muntahkannya keluar.


Mulai saat itu, aku mula fikirkan setipa kata-kata aku bila nak bercakap dengan dia. Ye la, kita ni sebagai ibu bapa kadang2 terover care pada orang yang kita sayang terutamanya anak-anak. Kalau main lari2 sangat pun aku nak tegur sebab takut dia cedera. Kalau main kat playground pun aku mesti nak pastikan dia pijak tangga, pegang palang yang ada betul-betul.Kejap2 aku ingatkan diorang "hati-hati nanti jatuh". Paling aku marah bila diorang ni suka main dengan gunting. Pegang pun aku dah rasa seriau. Tapi bila duk dengan atuk n nenek diorang, semua pun boleh. Alasan orang-orang yang lebih tua ni "biarlah diorang rasa, nanti dah terkena baru tau". Kira macam diorang nak bagi pengajaran kekal dalam fikiran cucu2 diorang. Macam hands-on jugak la. Murid kalau belajar secara hands-on, lebih kekal di ingatan berbanding teori.



::...Sila abaikan kesalahan ejaan dan perkataan ya. Kalau formal sangat pun boring juga.

0 comments:

Post a Comment