08 June 2010

~~~Resipi Donut Gebu, Lembut~~~

Breakfast hari ni saja la buat donut. Anak2 request. Gagah jugalah buat. Buka esbok ada bahan-bahan lagi. Mulakan la operasi menguli. Orang kata mudah je buat donut ni. Tapi saya tetap rasa susah sebab nak dapatkan kelembutan yang seimbang. Apa pun resepi donut ni adalah kacukan beberapa resipi donut. Memang lembut walaupun dah sejuk. Kadang-kadang ada donut yang memang lembut tetapi liat. Tapi donut yang ni memang lembut dan tak liat. Dah buat eksperimen dulu, memang terbukti..maklumlah cikgu sains. Kat bawah ni disertakan resipinya. Kalau nak ubahsuai pun terpulanglah ya.

Bahan-bahan :
  1. 500g tepung gandum
  2. 50 g butter/margerin
  3. 2 sudu gula
  4. 1/2 sudu kecil garam
  5. 1 peket mauripan / dry yeast
  6. 1 biji telur (pukul sebentar)
  7. 200ml susu segar + sedikit air suam (optional)- nak guna air suam semua pun boleh tapi jgn lupa letak 2 sudu susu tepung atau susu manis.
Cara :
  1. Masukkan mauripan, gula, butter dan susu segar dalam bekas dan biar selama 10 minit(bahan kacau)
  2. Kemudian masukkan tepung, garam dan telur yang telah dipukul di dalam satu bekas yang lain.
  3. Campurkan bahan kacau dan tepung tadi serta uli hingga tak melekat di tangan.
  4. Semasa menguli, pastikan gunakan hujung jari bukan tapak tangan (petua orang tua).
  5. Kemudian bentuk lah doh-doh bulat kecil dan biarkan sebentar (5 minit). Nak goreng baru lubangkan di tengahnya.
  6. Sementara itu, panaskan minyak dengan api perlahan.
  7. Kemudian goreng lah doh tadi sehingga warna kekuningan. Angkat dan toskan.
  8. Gaulkan dengan gula halus atau topping yang anda suka.

Note :. Resipi yang simple dan mudah tapi sangat puashati bila kita sendiri membuatnya. Selamat mencuba.


2 comments:

Hani Inspirit said...

1 paket mauripan tu brpe bnyk..? cz i xde mauripan in stock >,< dry yeast biase ad laa~

Anonymous said...

Terima kasih utk resepi, sedap sgt <3 <3

Post a Comment