01 June 2010

Kenapa menulis blog?

Mesti teman-teman di luar sana masih ada yang belum jelas kenapa perlu menulis blog kan? Apa pun menulis blog ni bukanlah satu kewajipan atau kecanggihan yang perlu ditunjuk-tunjuk. Bagi aku, menulis blog ni memberi 1001 kepuasan dan kebaikan pada individu yang terlibat secara langsung dengannya.
Ada yang guna blog kerana nak promosikan barang-barang, ada yang menulis blog kerana nak menajam dan memahirkan lagi corak penulisan (ada karakter tertentu), ada juga yang berblog kerana nak berkongsi pengalaman dengan orang sekeliling, ada yang kerana nak melepaskan tensen (berfungsi macam diari) dan macam-macam lagi la tujuan yang tak larat aku nak tulis di sini.
Aku sendiri, secara peribadinya menulis blog kerana nak berkongsi pengalaman dan pendapat yang ada dalam kotak fikiran kepada teman-teman di luar sana. Di samping mengurangkan kadar ketensenan(sorry aku dah ubah jadi perkataan BM) dalam diri. Kalau ada yang berpendapat menulis blog sebab menunjuk-nunjuk, itu silap. Lagi pun dalam zaman serba canggih, segala kemudahan serba lengkap di depan mata, apa salahnya kita gunakan dengan sebaiknya kan. Macam blog yang free ni juga. Merupakan satu media dan rantai penghubung kepada masyarakat.
Secara peribadinya, blog ni sendiri punya blog so terpulang jugalah apa yang teman-teman nak coretkan atasnya. Yang baik ke yang tak berapa baik ke terpulanglah. Itukan daya pemikiran masing-masing dan pendapat yang selama ini tak terluah di mulut. Selagi penulisan kita ni tak menyentuh sensitiviti kaum, agama, budaya etc maka teruskan je. Ber'blog' ni ada juga bahayanya bila ada orang salah tafsirkan apa yang kita tulis. Bak kata pepatah ' rambut sama hitam, hati lain-lain'. Akta media tu perlu juga kita sebagai blogger mengkajinya supaya tak sembrono je menulis di blog. Kang tak pasal-pasal pula ke lokap. Harapnya, aku sebagai blogger yang masih novis ni tak tersilap kata, tak tersalah langkah.
Sebelum ni rajin juga aku blog walking ke top-top blogger punya blog. Dari situ aku cuba contohi cara penulisan dan pendekatan mereka dengan keadaan sekeliling, dengan teman-teman yang seribu satu macam ragam. Memang aku kagum la, diorang ni tangani benda tu dengan cara yang paling bagus dan jayanya. Contoh top blogger yang aku rajin baca penulisannya macam redmummy (mak merah) dan justkhai.Masing-masing ada karakter cara penulisan yang tersendiri dan bila baca ayat pertamanya rasa nak baca ke ayat seterusnya.
Harapnya dengan ber'blog' ni dapat la menambah baik lagi cara penulisan dan susunan frasa ayat aku. Selain mematangkan daya pemikiran aku sendiri.
Sekian, salam 1 Malaysia.

0 comments:

Post a Comment