04 June 2010

Israel lagi?Ideologi Yahudi yang berterusan.


Bila sebut Israel sampai bila-bila pun kebanyakan orang terutamanya umat Islam jadi sedikit emo. Bagi aku, memang sepatutnya kita sebagai umat Islam ni rasa marah bila umat kita, saudara sesama Islam sewenang-wenangnya dinafikan haknya di bumi sendiri. Tapi yang menjadi kemusykilan aku, sejauh mana tanggungjawab kita sebagai umat Islam nak menyelamatkan saudara sesama Islam kita di sana. Cukup ke dengan hanya berdegar-degar anti Israel di FB? FB tu pun bukan yahudi punya ke? Cukup ke dengan hanya sekadar berdemonstrasi di kedutaan? Cukup ke sekadar menulis huruf kecil pada awalan yahudi? Ada kesan ke pada Israel/yahudi? Pada aku tak memberi apa kesan pun pada mereka. Tentang memboikot barangan yahudi/ Amerika. Selama ni pun dah diwar-warkan, tapi sejauh mana kejayaannya. Jangan tak tau, Maybelline, McD, Levi's pun yahudi punya. Yang nyata, masih ramai juga umat Islam menggunakannya. Kita ni janganlah bila sesuatu isu tu tengah hangat maka masing-masing pun sibuk nak menunjukkan kepekaan. Kepekaan itu bagus, tapi jika ianya konsisten. Kalau nak boikot, boikot saje tak cukup, haramkan terus produk/ jenama tersebut di bumi Malaysia. Sanggup ke? Ketegasan perlu ada bermula dari pihak di atas sehingga di bawahnya.

Kemudian, tentang kapal yang dihantar ke Gaza. Cukup ke beberapa buah kapal saje? Bagi aku tak cukup nak banding dengan keganasan Israel tu. Sepatutnya hantar kapal membawa bantuan satu ARMADA. Aku setuju juga apa yang dikatakan oleh KJ. Apa salahnya semua negara OIC ni wajibkan hantar 4-5 buah biji kapal diiringi dengan tentera bagi tiap-tiap negara. Bukannya  negara Islam tak de duit untuk support semua tu. Tapi itu sekadar pandangan saje. Nanti ada pula yang kata, kos tinggilah, apalah. Bagi aku, kalau betul2 nak membantu biarlah sesungguh hati. Jangan hanya ala kadarnya.

Note :. Hanya sekadar pandangan dari seorang insan kerdil.

0 comments:

Post a Comment