02 June 2010

Cuti-cuti Sabah - Klias Wetland


Dalam bulan 3 hari tu, aku sefamily ke Klias Wetland di Beaufort Sabah. Kalau tengok dari tepi jalan memang macam tak de apa yang menarik. Tapi bila selalu sangat nampak bas-bas pelancong sentiasa ada parkir kat tepi-tepi jalan tu menyebabkan hubby aku pun tergerak hati ajak aku ke sana. Seronok juga bila dapat pergi tempat yang kita tak pernah lawati ni. Nak juga tau apa yang ada kat situ. Lagi pun, aku kerja kat sini so kena la jugak memahami dan mendalami apa yang ada di sekitarnya. Esok, lusa kalau dah balik ke semenanjung memang tak kan dah sampai ke tempat ni.

Tambahan lagi, hubby aku pun dah buka company travel ni, so he should know la tempat-tempat yang menarik kat Borneo ni. Sampai je di pintu utama, kami dah disambut dengan penyambut tetamunya yang sangat mesra. Kedatangan kami disambut dengan paluan gong. Macam tetamu kehormat la pulak rasa (perasan kejap). Lepas tu, kami sempatlah tengok orang demo main gasing tradisional. Kalau nak cuba main pun boleh juga. Kat tepi gelanggang gasing yang comel tu, ada meja diletakkan dengan ulat sagu. Ulat sagu tu menggodek-godek aku tengok. Gemuk bulat sebab cukup makan . Ulat sagu tu kalau ada yang pandai makan, cara makannya mentah2. Kalau tumis pun boleh juga la. Tapi tak boleh lama2 sgt atas api , nanti sumber proteinnya dah tak bagus. Yang tumis tu aku tengok dokumentari dalam TV. Lepas beramas mesra dengan ulat sagu, tiba giliran pulak nak cuba skill menyumpit. Aku tak berani la nak cuba, takut tersumpit orang lain je. Tak pasal je karang.

Yang bestnya kat sini, ada juga disediakan spa ikan tu. Celup kaki dalam air nanti ikan makan le sel-sel mati yang ada kat kaki kita. Memang bestlah sebab sambil ber 'spa' sambil menikmati keindahan alam dan pokok-pokok menghijau di sekelilingnya. Spa ni pulak binaan asasnya dari buluh. Lagi syahdu duk situ. Bukan spa je, laluan yang mcm gajah menyusur dan restorannya juga diperbuat dari buluh dan papan. Memang damai teramat.

Dalam pukul 4 gitu, kami dijemput minum petang. Lepas minum baru la kami bersedia dengan life jacket untuk menaiki bot menyusur sungai. Nak diingatkan, siap2 la buat solat jama' sebelum ke sini. Teruja masa mula2 naik bot. Aku siap tanya la juga kat guide tu kot2 ada buaya. Takut jugaklah aku sebab sungai tu besar. Guide tu cakap memang ada, tapi siang jarang nampak, belah malam kalau nasib baik bolehlah nampak. Ye la, mata buaya kat bersinar menyilau bila kena suluhan cahaya. Menyusur di sepanjang sungai Klias ni ambil masa dalam 1 jam 45 minit. Tujuan sebenarnya ialah nak tengok proboscis monkey atau monyet Belanda yang merupakan tarikan utama di Klias Wetland ni. Alkisahnya, waktu aktif monyet ni ialah sekitar 4-6, sebab waktu tu monyet2 ni mencari makanan.

So sepanjang menyusur tu kalau ternampak je proboscis monkey ni mesti bot akan berhenti di tebing. Tapi kami tak boleh turunla, tengok dari atas bot je. Memang besar la monyet ni. Sama besar dengan aku rasanya monyet jantannya.Lepas tangkap gambar kami teruskan lagi menyusur. Bukan je proboscis monkey yang aku jumpa, monyet Beckham pun aku jumpa. Kenapa nama Beckham? May be sebab fesyen jambul atas kepala dia macam Beckham kot. Ada juga terjumpa kera, kera kat sini macam tak heran langsung dengan pelancong yang dok sibuk ambik gambar, berbanding dengan proboscis monkey yang agak pemalu gayanya.
Walau pun sungai tu masih jauh boleh disusuri tapi hanya sekerat jalan je sebab yang selebihnya hutan simpan kerajaan. Tak bolehlah ceroboh sebarangan. Kena minta kebenaran. Masa perjalanan balik tu, aiseh ikut jalan short cut.Adventure la juga macam dalam cerita anaconda tu, lalu bawah pohon-pohon yang rendang dan berjuntaian. Memang best. Ada pulak aku tengok biawak dok lepak atas pokok kelapa yang condong. Macam bersantai dah biawak tu menghirup udara dan suasana petang yang mendamaikan. Jeles aku dengan biawak tu.

                                                         Ni la Beckham. Comel kan.


Proboscis Monkey. Comel jugak.

Lepas 1 jam 45 minit perjalanan, bot pun balik ke jeti. Sampai tu dah maghrib.Oleh sebab kami buat jama'  ta'hir maka  terus je la makan sebab dah siap dihidangkan secara buffet. Lauknya memang segar. Ada ayam, ikan, sotong, sambal belacan, sayur. Sedap hingga menjilat jari. Sebenarnya lepas makan malam tu ada lagi agendanya, tengok kelip-kelip kat pokok. Kelip-kelip, kunang-kunang, firefly sama la tu kekdahnya. Lepas dah kenyang, lagi sekali menyusur menaiki bot tengok kelip2 ni. Wah, macam pokok krismas dah. Bila pemandu bot tu blink2 kan lampu bot, melawan pulak kelip-kelip tu. Jadi macam agresif. Agaknya kelip2 tu ingat pasangan mengawan dia kot. Agaknya la. Dalam stengah jam gitu, kami pun dibawa balik ke jeti. Tamat sudah agenda hari tu. Satu pengalaman baru yang tak dapat aku lupakan. Harapnya sahabat di luar sana dapat lah sampai ke sini suatu hari nanti.

Note : Bayaran ke Klias Wetland ni RM100 sekepala sebab ada minum petang + makan malam + life jacket + sewa bot 2 jam. Berbaloilah dengan bayaran kita. Kalau ada sebarang pertanyaan atau nak ke sini, boleh la contact http://www.tdborneo.com.my/ / Tel (O) : 088-272858 (Rahim)

0 comments:

Post a Comment